duminică, 5 august 2007

O lectie de civilizatie

M-am uitat de curand la meciul de Supercupa din Anglia intre Manchester United si Chelsea. Invingatoare a fost Manchester, desi asta este mai putin important (nici macar nu a fost un meci foarte tare). Ceea ce am apreciat cu adevarat in acest meci a fost spectacolul extraordinar. La inceput aprox. 80000 de oameni au intonat imnul, pe tot parcursul jocului spectatorii s-au comportat mai mult decat civilizat, la sfarsit acestia i-au aplaudat pe toti jucatorii, invingatori si invinsi, fara sa tina cont de rivalitati, jucatorii au dat mana unii cu altii... Intr-un singur cuvant: fair-play.

Fara sa vreau mi-am adus aminte de supercupa noastra desfasurata acum cateva saptamani. Nu cred ca cele 2 jocuri suporta comparatie. Si nu ma refer la calitatea jocului, ci la fair-play. N-au lipsit clasicile injuraturi ale spectatorilor pentru echipa rivala, huiduieli, etc. In realitate, nu a existat respectul pentru echipa adversa si pentru spectacol. In plus, imi aduc aminte de, faimoasele deja, batai inutile din ultimul timp de pe stadioanele noastre. Iar injuraturile si huiduielile sunt chestii obisnuite. Cum adica sa nu injur echipa adversa? Cum vine asta? Ce rost mai are atunci sa merg pe stadion? intreaba ultrasul (=suporter fanatic al unei echipe; pusti frustrat, de altfel). Conceptul de "civilizatie" nu cred ca-i este cunoscut.... Meciul de fotbal este, pana la urma, un spectacol pe care merita (sau nu) sa mergi sa-l vezi. Nu este nici zona din spatele blocului, nici pub-ul in care ultrasul bea bere dupa bere.

As vrea sa traiesc clipa in care campionatul nostru se va ridica la nivelul celor occidentale. Nu ma refer la bani sau jocul de fotbal in sine, ci la comportamentul spectatorilor. Desi nu pot sa-mi dau seama care din toate acestea sunt mai greu de realizat. Gigi, Borcea, Copos sau mai stiu eu ce personaje pitoresti (100% made in Romania) pot baga din ce in ce mai multi bani si pot cumpara te miri ce jucatori, dar cand vine vorba de schimbatul mentalitatii limitatate a suporterului roman....asta e cu totul altceva.

Oricum nu este prea aproape momentul in care la un simplu meci (sa zicem la intamplare Rapid-Dinamo), spectatorii se vor comporta precum cei din Anglia despre care am vorbit mai sus.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu