marți, 27 noiembrie 2007

Vesnicele alegeri romanesti

S-au terminat si alegerile, fara rezultate foarte surprinzatoare. Probabil ca singura "semi-surpriza" a fost procentul umflat al PLD, care pe langa faptul ca nu este un partid parlamentar, nici nu a avut o campanie electorala stralucita sau o lista cu oameni "adevarati". Din punctul meu de vedere (recunosc ca sunt cat se poate de subiectiva; nu am cum sa nu fiu, doar am fost cat se poate de implicata in ea), cea mai buna campanie a avut-o PNL-ul; si ca bani investiti, si ca idei si design. Asta cel putin la nivelul Clujui. De la clasicele pliante (care, apropo, au fost foarte diversificate) pana la ziare, scrisori, breloguri, pixuri, ceasuri, brichete, dar mai ales o lista cu oameni tineri si capabili, pe toate acestea le-a oferit PNL.

Revenind la ziua alegerilor... A fost o zi foarte interesanta. Vorbesc tot despre Cluj, evident. Exemple in care apareau la sectiile de votare afise de genul "nu uitati sa votati la referendum" sau indemnuri subtile ale presedintelui sectiei de votare (La referendum ati fost?- aceasta am trait-o pe pielea mea, la sectia unde am fost reprezentanta PNL) sau reprzentanti din partea PD-ului veniti imbracati in portocaliu din cap pana in picioare sau campanie facuta de PD prin caminele studentesti in ziua alegerilor sau stingerea lunimii intr-un sat de pe langa Cluj pentru a merge lumea la vot sau reprezentanti ai PNL care nu au fost lasati sa intre in sectie, sau, sau, sau... au fost destule. Nu au fost incalcari atat de mari cat sa sustina cineva ca au fost fraudate alegerile, dar nici prea mici ca sa spui ca nu au contat deloc si ca s-ar fi obtinut aceleasi scoruri cu ele sau fara el.

Referendumul, din fericire, a picat. Daca ar fi trecut, ne-am fi complicat viata pe sistemul "omul, daca nu are de lucru, isi face". Da, stiu, suna foarte bine sa votezi oameni si nu liste, dar lucrurile sunt mult mai complexe decat acest nivel superficial de a vedea lucrurile. Si pana la urma, si daca ar fi vorba doar de atat, inca nu sunt pregatita sa-i incredintez lui X sa mi-l trimita pe Guta in Parlament. Oricum nu am fost sa votez deloc la referendum. Iar asta din 2 motive:
in semn de protest pentru miliarde aruncate degeaba pe fereastra (afacerea "referendum"= 13,5 milioane de euro) pentru ceva ce oricum nu isi avea rostul: Guvernul si-a asumat raspunderea pentru un proiect de lege legat de subiectul "vot uninominal", desi nu exista aceasta sintagma, corect fiind vot majoritar, in circumscriptii uninominale;
nu aveam ce varianta sa aleg; mie mi-ar placea un sistem mixt, cel putin pana capatam un pic de experienta in ceea ce privesc democratia si cultura civica.

Una peste alta, prezenta la vot a fost una extrem de mica (la sectia mea a fost ceva peste 20 %), ceea ce este pana la urma o palma data tuturor politicienilor, cu mai marele Conducator in frunte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu